خرماي پرس شده و به هم چسبيده نخريد!

سايت ويكيوز كه مرجع كسب و كار حرفه اي ميباشد براي توليد كنندگان و مشاغل مرتبط با خرما امكاناتي را فراهم كرده است

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

خرماي پرس شده و به هم چسبيده نخريد!

 

وقتي براي خريد خرما به مغازه‌اي مراجعه مي‌كنيم، نوعي از خرما درون جعبه‌هاي مقوايي به صورت قالبي و به هم چسبيده و فشرده عرضه مي‌شود كه گاهي شيره بسيار غليظي از آن خارج شده و با خوردن خرما دانه‌هاي ريز شن مانندي زير دندان احساس مي‌شود و گاهي هم مزه ترشيدگي مي‌دهد. حال سوال اينجاست آيا خرماي فشرده نسبت به ساير انواع خرما قند بيشتري دارد و آيا مصرف اين نوع محصول توصيه مي‌شود؟

وقتي خرما تحت فشار، پرس مي‌شود، به نوعي دچار صدمه شده و له مي‌شود و پوسته خرما به علت فشار زياد پاره شده و تركيباتش بخصوص شهد خرما به بيرون تراوش مي‌كند كه نه تنها شيره خارج شده مستعد شكرك‌زدن است، بلكه به دليل آن‌كه يك‌سري از ريز مغذي‌هاي خرما نيز به خارج تراوش مي‌كند محصول، كم‌ارزش و محيط مناسبي براي رشد ميكروب‌ها بخصوص مخمرها مي‌شود و زودتر از خرماهاي ديگر ترش و اسيدي خواهد شد. معمولا ارقامي از خرما كه رطوبت بيشتري دارد و نرم است درمقايسه با انواع خرماي خشك بيشتر دچار ترشيدگي مي‌شود.

خروج شيره از خرما نشان دهنده قند بالاي خرما نيست. اما شكرك‌زدن از كيفيت و خواص خرما مي‌كاهد و ترشيدگي نشان‌دهنده فساد محصول است. در نتيجه بهتر است از انواع خرمايي كه تحت فشار له شده و به هم چسبيده استفاده نكنيد. چسبندگي به رشد كپك كمك بسزايي مي‌كند.

آيا خرما به يخچال نياز دارد؟

خرماي تازه بايد در دماي يخچال و به دور از گرماي محيط نگهداري شود. اما نگهداري خرماي خشك بيرون از يخچال و درون ظروف در بسته اشكالي ندارد. اگر خرماي تازه در دماي محيط نگهداري شود، لاروي كه معمولا درون خرما وجود دارد تبديل به كرم مي‌شود و اگر اين روزها با نگاهي موشكافانه به برخي خرماهاي چسبناك و نرم و سياهي كه در اين گرماي هوا در مغازه‌ها به صورت فله‌اي روي هم تلنبار شده‌اند توجه كنيد، جنبنده‌اي سفيد رنگ و ريز را خواهيد ديد كه در ميان خرماها رژه مي‌رود و گاهي هم درون محفظه خرما كنار هسته لنگر مي‌اندازد.

اما در مقابل خرماهاي خشك بيشتر مورد حمله آفات انباري همچون شپشه دندانه دار و شب‌‌پره هندي قرار مي‌گيرند و اغلب خرماهاي كهنه زاهدي از اين حشرات موذي مهمان‌نوازي مي‌كنند. مصرف خرماي كرم‌دار و حشره‌زده چون آلوده به انواع ميكروب‌هاست توصيه نمي‌شود.

منبع : بانك مقالات

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.