7 مورد از خواص التيام بخش عسل

سايت ويكيوز كه مرجع كسب و كار حرفه اي ميباشد براي توليد كنندگان و مشاغل مرتبط با خرما امكاناتي را فراهم كرده است

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

7 مورد از خواص التيام بخش عسل

قرن هاي زيادي است كه عسل به عنوان مهم ترين راه براي درمان درد ها و زخم ها مورد استفاده قرار مي گيرد و در دل خود هزاران رمز و راز و خواص درماني را پنهان كرده است.
در مقبره هاي مصر باستان، مايع طلايي شيرين استخراج شده از كندو هاي عسل، به عنوان ماده اي سرشار از خواص ضد باكتري و ضد قارچ يكي از اصلي ترين مواد غذايي و درماني آشپزخانه ها را تشكيل مي داد.
امروزه نيز عسل علاوه بر آنكه به صورت طبيعي مورد استفاده قرار مي گيرد، در تهيه ي بسياري از مواد به عنوان يك شيرين كننده طبيعي و سالم دخيل است. به گزارش انجمن ملي عسل، يك قاشق غذاخوري از عسل خام حاوي 64 كالري مي باشد، هيچ گونه چربي در بر ندارد و خالي از هر نوع كلسترول و سديم مي باشد. حدود 80% تركيبات آن از كربوهيدرات ها تشكيل شده است، 18% آن آب و 2% باقي مانده، ويتامين ها، مواد معدني و آمينو اسيد ها هستند.
به طور معمول، عسل ماده اي شيرين است اما مي تواند در مقابل نوزادان بسيار بي رحمانه رفتار كند. در آلودگي هاي موجود در هوا كه ممكن است بر روي عسل نيز تاثير گذاشته باشد، هاگ هاي حامل باكتري كلستريديوم بوتولينوم يافت مي شود. در صورتي كه نوزادان و شيرخواران از عسل استفاده كنند، ممكن است به بيماري بوتوليسم اطفال منجر شوند، اين امر سبب بروز ضعف عضلاني و مشكلات تنفسي در آن ها مي شود.
به توصيه ي كلينيك مايو، مادران بايد تا دوازده ماهگي نوزادان خود صبر كنند و سپس به از عسل در رژيم غذايي آن ها استفاده كنند. مصرف عسل براي افراد مسن و كودكان، به دليل وجود سيستم گوارشي بالغ در آن ها، بلامانع است چرا كه سيستم گوارشي آن ها قابليت كنترل و مقابله ي اين نوع هاگ ها و باكتري ها را دارا است.
بياييد با هم نگاهي به 7 مورد از خواص درماني عسل، اين طلاي مايع، انداخته و با آگاهي بيشتري از آن در زندگي روزمره ي خود استفاده كنيم:

.1 كاهش آلرژي

به دليل اثرات ضد التهابي عسل بر حنجره، گلو، سينوس ها و ريه، عسل مي تواند سرفه هاي مزمن و يا آلرژي هاي فصلي را التيام بخشيده و درمان كند. اگرچه هيچ مطالعه ي باليني مبني بر اثر بخشي عسل در اين زمينه وجود ندارد، دكتر متيو برنك (Brennecke Dr.Matthew)، عضو هيئت مديره ي درمان هاي طبيعي در مركز سلامتي كوه راكي واقع در فورت كالينز؛ كلرادو، در قالب يك ايميل خطاب به پزشكي روزانه، چنين نوشت: "طبق يك نظريه ي رايج، عسل مانند يك واكسن طبيعي عمل مي كند." عسل حاوي گرده هاي ريزي است كه اگر از كودكي به بدن انسان برسد، آن را در برابر باكتري ها و گرده هاي بزرگتري كه در آينده با آن ها سر و كار خواهد داشت، ايمن تر خواهد كرد."زماني كه استفاده از اين واكسن (منظور مصرف عسل مي باشد)، به صورت مكرر اتفاق مي افتد، بدن به حضور اين نوع باكتري ها عادت كرده و در دوران بالغ شدن و بزرگسالي كمتر دچار آلرژي مي شود."

2. نوشيدني انرژي زاي طبيعي

عسل منبع طبيعي انرژي است، به طوري كه يك قاشق غذاخوري از آن حاوي 17 گرم كربوهيدرات است. اين قند فراوري نشده ي طبيعي (فروكتوز و گلوكز)، به طور مستقيم وارد جريان خون شده و سبب افزايش سريع انرژي مي شود. افزايش قند خون، به عنوان يك منبع انرژي كوتاه مدت براي زماني كه در حال ورزش كردن هستيد عمل مي كند، به خصوص در تمرينات استقامتي طولاني مدت.

3. افزايش دهنده سطح حافظه

اين شهد شيرين، آنتي اكسيداني توليد مي كند كه از آسيب سلولي در داخل مغز جلوگيري ميكند. تجربه تركيب عسل و خرما را نيز براي به دست آوردن اين خصوصيت از دست ندهيد.

4. مهاركننده ي سرفه

عسل يك درمان طبيعي براي سرماخوردگي است. سرفه هاي مزمني كه به هيچ وجه از بين نمي روند، به راحتي با دو قاشق غذاخوري عسل رفع و درمان خواهند شد. كودكان در سنين 1 تا 5 سال كه در خواب بسيار سرفه مي كنند و شب ها سرفه هاي آن ها شما را نگران مي كند، مي توانند  يك قاشق غذاخوري عسل را نيم ساعت قبل از رفتن به تخت خواب مصرف كنند.

5. كمك براي خواب راحت

عسل مي تواند يك كمك كننده ي بهداشتي و پزشكي براي بي خوابي هاي شبانه باشد. درست مانند شكر، عسل مي تواند انسولين را افزايش داده و سروتونين آزاد كند و با تاثير گزاري بر روي اعصاب، سبب بهبود خلق و خو و افزايش شادي و رضايت شود. بدن سروتونين را به ملاتونين كه يك تركيب شيميايي تاثر گزار بر طول و كيفيت خواب است، تبديل مي كند.

6. درمان شوره سر

عسل مي تواند به صورت موقت به پوست سر امداد رساني كند و در درمان شوره سر موثر باشد.
7. درمان زخم و سوختگي
عسل يك آنتي بيوتيك است كه مي تواند به صورت داخلي و خارجي عمل كند. مي توان آن را به عنوان يك درمان مرسوم براي بهبود بخشيدن به زخم ها و التيام جاي سوختگي و درمان پوست آسيب ديده، دانست. عسل از طريق ضد عفوني كردن زخم ها از گونه هاي عمده باكتري به بهبود آن ها كمك مي كند.
اميدواريم با مطالعه ي اين مقاله، عسل و خواص درماني آن را بهتر شناخته و از اين پس بيشتر آن را در وعده هاي غذايي خود بگنجانيد.

 منبع : بانك مقالات

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.