خرما براي ديابتي‌ها هم محدوديت دارد

سايت ويكيوز كه مرجع كسب و كار حرفه اي ميباشد براي توليد كنندگان و مشاغل مرتبط با خرما امكاناتي را فراهم كرده است

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

خرما براي ديابتي‌ها هم محدوديت دارد

ديابتي ها مي پرسند: آيا همراه چاي مي‌توان خرما مصرف كرد؟

در پاسخ بايد بگويم كه بيماران مبتلا به ديابت بر اساس نوع خاصي از بيماري كه با آن درگير هستند و ساير شرايط جسمي‌شان كه مثلا اضافه وزن دارند، قندشان تحت كنترل است يا مدام تغيير مي‌كند، بيماري‌هاي ديگري كه همراه با ديابت  دارند يا خير، قطعا برنامه  تغذيه‌اي متفاوتي خواهند داشت، لذا خواهشمنديم به هيچ‌وجه برنامه خود را همانند ديگر مبتلايان اجرا نكنيد و توصيه‌هاي شخصي را از متخصص تغذيه و مشاور رژيم غذايي خود بگيريد.

مصرف خرما

در مصرف  خرما براي همه افراد به‌طور اعم و براي ديابتي‌ها به‌طور اخص محدوديت‌هايي وجود دارد و حتما بايد ميزان مصرف  روزانه معين شود.

تصور مصرف آزادانه و بدون كنترل خرما يا توت خشك و كشمش و انجير خشك از آنجا ناشي مي‌شود كه مردم بر اين باورند قند  موجود در اين مواد، قند ميوه (فروكتوز) است و اشكالي ندارد هرچه قدر خواستند استفاده كنند. در حالي كه اين تصور غلط است و قند ميوه‌هايي چون انجير و خرما كه به همراه خود تركيبات فيبر غذايي نيز دارند، با اينكه كمي با تاخير جذب مي‌شود و مانند قند و شكر معمولي (ساكاروز) و يا قند ساده (گلوكز) نيست، اما به هر حال جذب شده و توليد كالري مي‌كند و قند خون شما را بالا مي‌برد.

فروكتوز (قند ميوه) در كبد شكسته شده و به قند قابل استفاده براي خون (گلوكز) تبديل مي‌شود و بدن حتي مي‌تواند مازاد بر نياز آن را به‌ صورت چربي ذخيره نمايد، پس مبتلايان به ديابت و همه آنهايي كه از اضافه وزن گريزان‌اند بايد دقت كنند و بدانند كه ميوه‌هاي خشك در وزن مساوي و در مقايسه با حالت مرطوبشان، به علت نداشتن آب، از غلظت قند بالاتري برخوردارند و نبايد از آنها غافل بود.

خرما

ما معمولا براي افراد ديابتي يك رژيم غذاي خاص را تعيين مي‌كنيم و در فهرستي كه فهرست جانشيني ناميده مي‌شود، يادآوري مي‌كنيم كه 2 تا 3 عدد خرما معادل يك واحد ميوه است، يعني اگر امروز 2 تا 3 عدد خرما مصرف مي كنند، بايد يكي از ميوه‌هاي مجاز خود را حذف نمايند.

آنچه در مصرف هر ماده غذايي مطرح مي‌شود، اثراتي است كه متعاقب مصرف آن در قند خون ايجاد مي‌گردد و ما آن را با شاخص گلايسمي تعريف مي‌كنيم. در مورد خرما انديس گلايسميك در مقايسه با قند و شكر معمولي (ساكاروز) پايين‌تر است، ولي يادمان باشد قند ميوه در بدن ما به راحتي به قند خون (گلوكز) تبديل مي‌شود و تغييراتي در قندخون ايجاد مي‌كند.

پس حتي در خوردن خرما هم بايد احتياط كنيد و از زياده روي بپرهيزيد.

 منبع : بانك مقالات

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.